Strona główna | Mapa serwisu | English version  
Strona Rafała Dobka
Zadania i Kompetencje Rzecznika Praw Pacjenta
Strona główna > Zadania i Kompetencje Rzecznika Praw Pacjenta
Zadania i Kompetencje

  1. Kontrola przestrzegania praw pacjenta.
  2. Podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach naruszenia praw pacjenta.
  3. Wskazanie trybu skargowego w przypadku naruszenia praw pacjenta.
  4. Współpraca z Rzecznikiem Praw Obywatelskich jako organem konstytucyjnym w zakresie przestrzegania praw pacjenta.
  5. Współpraca z Biurem Praw Pacjenta Ministerstwa Zdrowia.
  6. Współpraca ze świadczeniodawcami w zakresie przestrzegania praw pacjenta.
  7. Współpraca z organami założycielskimi jednostek ochrony zdrowia w zakresie realizacji praw pacjenta.
  8. Współpraca z Rzecznikiem odpowiedzialności zawodowej w Izbie Lekarskiej i Izbie Pielęgniarek i Położnych.
  9. Współpraca z organizacjami rządowymi i pozarządowymi działającymi na rzecz praw pacjenta.
  10. Współpraca z organizacjami skupiającymi pacjentów (ubezpieczonych) w zakresie praw pacjenta.
  11. Monitorowanie przestrzegania (poszanowania) praw pacjenta (ubezpieczonego) przez komórki organizacyjne NFZ oraz placówki ochrony zdrowia udzielające świadczeń medycznych w oparciu o umowę z NFZ.
  12. Analiza skarg i wniosków kierowanych przez ubezpieczonego do Narodowego Funduszu Zdrowia.
  13. Współdziałanie z komórkami organizacyjnymi NFZ, szczególnie z Departamentem Spraw Ubezpieczonych w zakresie realizacji praw pacjenta.
  14. Współpraca z Rzecznikiem prasowym i biuletynem NFZ w zakresie informacji dla ubezpieczonych.
  15. Wnioskowanie do Zastępcy Prezesa NFZ do spraw medycznych o przeprowadzenie kontroli kontraktu ze świadczeniodawcą w związku z rażącym naruszeniem praw pacjenta.
  16. Koordynacja i nadzór merytoryczny nad pracą Rzeczników praw pacjenta w Oddziałach Wojewódzkich NFZ.
  17. przygotowanie informacji kwartalnej dotyczącej przestrzegania praw pacjenta kierowanej do Zastępcy Prezesa NFZ ds. medycznych.
  18. Współudział w organizowaniu szkoleń i narad dotyczących przestrzegania praw pacjenta.
  19. Przyjmowanie skarg ubezpieczonych na działalność świadczeniodawcy, z którym Fundusz zawarł umowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych.
  20. Prowadzenie rejestru złożonych lub nadesłanych do Rzecznika pism.
  21. Utrzymywanie bieżącego kontaktu z ubezpieczonymi w NFZ.
  22. Utworzenie i prowadzenie Zespołu Rzecznika Praw Pacjenta.
  23. Współpraca z Radami Społecznymi Oddziałów Wojewódzkich NFZ.
To jest stopka