|
Zadania i Kompetencje Rzecznika Praw Pacjenta |
|
|
|
Zadania i Kompetencje
- Kontrola przestrzegania praw pacjenta.
- Podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach naruszenia praw pacjenta.
- Wskazanie trybu skargowego w przypadku naruszenia praw pacjenta.
- Współpraca z Rzecznikiem Praw Obywatelskich jako organem konstytucyjnym w zakresie przestrzegania praw pacjenta.
- Współpraca z Biurem Praw Pacjenta Ministerstwa Zdrowia.
- Współpraca ze świadczeniodawcami w zakresie przestrzegania praw pacjenta.
- Współpraca z organami założycielskimi jednostek ochrony zdrowia w zakresie realizacji praw pacjenta.
- Współpraca z Rzecznikiem odpowiedzialności zawodowej w Izbie Lekarskiej i Izbie Pielęgniarek i Położnych.
- Współpraca z organizacjami rządowymi i pozarządowymi działającymi na rzecz praw pacjenta.
- Współpraca z organizacjami skupiającymi pacjentów (ubezpieczonych) w zakresie praw pacjenta.
- Monitorowanie przestrzegania (poszanowania) praw pacjenta (ubezpieczonego) przez komórki organizacyjne NFZ oraz placówki ochrony zdrowia udzielające świadczeń medycznych w oparciu o umowę z NFZ.
- Analiza skarg i wniosków kierowanych przez ubezpieczonego do Narodowego Funduszu Zdrowia.
- Współdziałanie z komórkami organizacyjnymi NFZ, szczególnie z Departamentem Spraw Ubezpieczonych w zakresie realizacji praw pacjenta.
- Współpraca z Rzecznikiem prasowym i biuletynem NFZ w zakresie informacji dla ubezpieczonych.
- Wnioskowanie do Zastępcy Prezesa NFZ do spraw medycznych o przeprowadzenie kontroli kontraktu ze świadczeniodawcą w związku z rażącym naruszeniem praw pacjenta.
- Koordynacja i nadzór merytoryczny nad pracą Rzeczników praw pacjenta w Oddziałach Wojewódzkich NFZ.
- przygotowanie informacji kwartalnej dotyczącej przestrzegania praw pacjenta kierowanej do Zastępcy Prezesa NFZ ds. medycznych.
- Współudział w organizowaniu szkoleń i narad dotyczących przestrzegania praw pacjenta.
- Przyjmowanie skarg ubezpieczonych na działalność świadczeniodawcy, z którym Fundusz zawarł umowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych.
- Prowadzenie rejestru złożonych lub nadesłanych do Rzecznika pism.
- Utrzymywanie bieżącego kontaktu z ubezpieczonymi w NFZ.
- Utworzenie i prowadzenie Zespołu Rzecznika Praw Pacjenta.
- Współpraca z Radami Społecznymi Oddziałów Wojewódzkich NFZ.
|
|